כיצד לעשות אקזיט בצורה נכונה ומדוייקת

כך תעשו אקזיט בצורה נכונה ומדוייקת

“אקזיט” הוא מונח מהתחום של מכירת עסקים. במה הוא שונה ממכירה רגילה של עסק? אקזיט הגיע בעיקר מעולם ההיי-טק – שם עסקאות של מכירת פטנטים וחברות מתבצעות במיליוני דולרים. בעצם אקזיט הוא תופעה של מכירת עסקים חיובית, שאף נעשתה במחשבה תחילה – אנשים רבים בהיי טק מראש מקימים חברות מתוך רצון לגדול, להתפתח, ואז למכור אותן לחברה גדולה תמורת סכום כסף גדול, שיוכל לספק להם חיים חדשים ומלאים בכל טוב. מכיוון שאקזיט הוא תהליך מיוחד שבו אנחנו מראש רוצים למכור את העסק שלנו, חשוב שנשמור על כמה כללי בסיס.

 

הכללים לאקזיט מוצלח

  1. ליטול סיכון מחושב – בכל מה שנוגע לעסקים למכירה, הכללים אחידים לכולם. ברגע שכבר יש לכם מוצר מוצלח, ואתם רוצים למכור את החברה שלכם, יתחילו מן הסתם מהלכי משא ומתן בין חברות שונות. בכל משא ומתן יש את השלב שנקרא NO SHOP – כלומר זהו השלב שבו אתם מתחייבים מול הרוכש הפוטנציאלי, לא לנהל משא ומתן עם חברות אחרות. בעצם זה שלב קריטי מאד שברוב המקרים מוביל לאקזיט – מכירת עסקים. השאלה הנשאלת היא כמובן מתי עוברים לשלב הזה, שבו אנחנו הלכה למעשה מוותרים על חברות אחרות, ועל האפשרות למכור את העסק במחיר גבוה יותר? התשובה היא – כאשר אתם מרגישים שאתם עומדים מול חברה רצינית, שמציעה לכם מחיר גם גבוה וגם הוגן. בסופו של דבר, בכל פעם שאתם מבטלים חברה אחת ופונים לאחרת, אתם נוטלים סיכון מסוים – סיכון שבהחלט חשוב לקחת לעתים, אבל במידה נכונה.

 

  1. ספרו רק את האמת – זה אולי כלל הברזל החשוב ביותר בכל התהליך. היו גלויים ותנו אך ורק נתונים אמיתיים. ברור שיש נתונים מסוימים שמראש לא חושפים כמו שיטות עבודה, פטנטים, וכיוב – אלו נחשפים רק כשאתם חותמים מול הרוכש על הסכם סודיות, אבל מבחינת הכנסות והוצאות וניהול כלכלי, חשוב להיות גלויים לחלוטין – כך גם אם בסוף הרוכש הפוטנציאלי לא יתעניין, הוא יפיץ את השמועה עליכם, ובסופו של דבר, גם לתדמית יש מרכיב חשוב מאד בתהליך.

 

חוק נוסף לסיום

אחד הדברים הכי חשובים כאשר אתם מתכוננים למכירה של העסק שלכם, בפרט אם מדובר על אקזיט, היא למנות גרום מיוחד שיתמקד אך ורק במכירת החברה. לכם יש בכל זאת עיסוקים נוספים כמו הניהול השוטף של החברה מכל בחינה שהיא. לכן, מינוי של גורם יעודי, שיתעסק יומם וליל בהצעות השונות, באיסוף הנתונים, ובמשא ומתן, הוא חשוב במיוחד, ויכול להוריד מכם עול גדול במיוחד. כמובן שגם אתם כבעלי החברה תיקחו חלק פעיל בתהליך, אבל חשוב שיהיה מישהו שיארגן את כל התהליך עבורכם.